«… صدها بار من گفتم که مساله شورا از اساسی ترین مسایل اسلامی است وقتی خدا به پیغمبرش با آن عظمت می گوید با این مردم مشورت کن، به اینها شخصیت بده، بدانند که مسوولیت دارند، متکی به شخص رهبر نباشند. ولی نه اینکه نکردند. می دانم چرا نکردند. هنوز هم در مجلس خبرگان بحث می کنند در این اصل اساسی قرآن که به چه صورت پیاده شود. باید، شاید یا اینکه می توانند نه این یک اصل اسلامی است. یعنی همه مردم از خانه و زندگی و واحدها باید با هم مشورت کنند…چرا نمی شود؟ نمی دانم! امام دستور می دهد، ما هم فریاد می کشیم، دولت هم تصویب می کند ولی عملی نمی شود. مگر در سنندج که این شورای نیم بند تشکیل شد ضرری به جایی رسید؟ و می بینیم آنجا نسبتا از همه منطقه، کردستان آرام تر است. گروهها و افراد دست اندرکار شاید اینطور تشخیص بدهند که اگر شورا باشد ما چه کاره ایم؟ شما هیچ! بروید دنبال کارتان، بگذارید این مردم مسوولیت پیدا کنند…با همه این ها من متاسفانه نمی دانم چه علتی باعث شد که تا به حال به تاخیر افتاده است. البته شاید برخی از علت هایش را می دانم ولی جای گفتنش نیست. مگر یک وقتی که وقتش برسد …»

بهشت زهرا- نماز جمعه 16 شریور 1358- سخنرانی مرحوم آیت ا…طالقانی

پی‌نوشت: آنها که قرآن می‌سوزانند، اندیشه‌ی منسوخ خود را می‌سوزانند. بگذار بسوزانند. او که بخواهد هر آتشی را گلستان می‌کند. ابراهیم از آتش نمرود نسوخت. آنکه سوخت، نمرود بود در آتش جهل خود. نمرودیان را این کفایت می‌کند؟
پی نوشت شخصی: بعضی وقت‌ها هر آتشی را گلستان نکن. اول «ابراهیم»مان کن، بعد «گلستان».

11 responses to this post.

  1. با سلام

    متاسفانه علیرغم مصرحات قانون اساسی و تاکیدات بزرگانی چون مرحوم طالقانی حدود 33000 شورایی که در سطح کشور در زمان دولت خاتمی تاسیس شد امروز مجلس شورای اسلامی هم به چرخ پنجم درشکه! تبدیل شده است چه رسد به تقویت شورای های مذکور … ظرفیت شوراهای محلی در قانون اساسی تا حدی است که این شوراهای سلسله مراتبی می توانند به بهترین شکل مطالبات غیر حاکمیتی ملی را نمایندگی کند. و مجلس شورای اسلامی نیز به مطالبات حاکمیتی از طریق قانونگذاری و نظارت بپردازد. وقتی حکومت فردی اداره شود همه چیز غیر از سلطان یعنی کشک حتی دین خدا !

    ضمنا» عیدی فیلترینگ نصیب ما نیز شد. متاسفانه ایمیل دریافتی نیز باز نشد. با تقدیم احترام

    پاسخ

    • ممنونم از نقد و نظر شما. بله متاسفانه همینطور است. و حتی وزارت کشور در دوره اخیر خواهان اعمال نفوذ بیشتر بر شوراهاست. تجربه ی خوبی از مشارکت مدنی شهروندان نداشته و نداریم و گویا امکانش هم نیست. متاسفانه دولت اصلاحات هم از این بخش استفاده لازم را نبرده و برای تحقق دموکراسی استفاده مناسبی از شوراها نکرده است.
      ممنونم از شما. موفق و مانا باشید.

      پاسخ

  2. درود بر طالقانی که اسلام را آنگونه که بود می دید نه آنگونه که خود می خواست! و درود بر تو که از این بزرگ مرد یاد کردی

    پاسخ

  3. روحش شاد یادش گرامی

    پاسخ

  4. یادش گرامی باد و با هزاران تاکید راهش پر رهرو باد .
    اگر طالقانی ها بودند و می ماندند روزگار برایمان چنین نبود .

    پاسخ

  5. روح بلندی داشت که در میان هم لباسانش کم نظیر بود. شاید اگر امروز یا پیشتر از امروز بود، متفاوت می بودیم …

    پاسخ

  6. من و تو امروز به یاد داریم حادثه ای را که در هاله ای از تردید چه ساده انگار می شدیم . اما با اینحال دلخوش بودیم به آفتابی که هرگز نتابید
    و دیگر هیچ که ای انتهای نهایت !

    پاسخ

  7. سلام با پست » اول : بازگشتم از سفر… دوم : برادر بزرگم هجرت کرد…» به روز هستم.

    ارادتمند[گل]

    پاسخ

  8. http://www.aebadi.com/archives/3558

    لطفا حتما ببینش فرشته جان

    پاسخ

  9. سلام علیکم.
    پی نوشتهایت خیلی قشنگ بود.

    پاسخ

بیان دیدگاه